Truhlářská dílna u kostela Saint Francis Xavier Parish - Kalingalinga
Cíl – Tříměsíční až čtyřměsíční výuka práce se základními ručními nástroji používanými k opracování dřeva, s ukázkou práce s elektrickým nářadím. Seznámení s bezpečností práce v průběhu výuky a teoretické popsání užití jednotlivého nářadí.
Materiál – Ruční nářadí: pila, hoblík, dláta, kladivo, kleště, úhelník, brousek, šroubováky, .............
Výuka – zapojení dvou až tří chlapců z compoundu Kalingalinga, ve věkovém rozpětí od 14 – 17 let..
Postup – Výukové hodiny se konají třikrát až čtyřikrát týdně, dle podmínek. K dispozici je jedna třída u kostela v Kalingalinga. V jednotlivých úsecích výuky jsou chlapci seznamováni s prací a vyžitím jednotlivých nástrojů. Po zvládnutí základních dovedností budou zhotovovat jednoduché výrobky.
Závěr – Po ukončení tříměsíčního výukového kurzu studenti obdrží dokument stvrzující jejich účast v tomto kurzu. Předpokladem je, že znalosti a dovednosti nabyté v průběhu třech měsíců by měly napomoci k snazšímu startu při hledání budoucího zaměstnání jako truhláři.
Carpentery workshop for boys by Saint Francis Xavier Parish – Kalingalinga (Czech AID, Starvita)
Objective – 3 - 4 months course of work with basic tools using for work with wood. Demonstration of work with electric tools. Giving information about work safety and theoretic description of using of individual tools.
Material - manual tools: handsaw, plane, chisel, hammer, pliers, square, whetstone, and screwdriver...
Teaching: Involving of 3 boys aged 14-17 years from Kalingalinga compound
Procedure - Lectures of working with wood take place three or four times a week, according to conditions. It takes place in one of the classes by the church in Kalingalinga. Boys find out step-by-step use and work with various tools. After learning basic skills they will make elementary products.
Outcomes - After finishing of this course students will receive document, which confirm their attending this course. Knowledge and skills obtained during this course shall help boys to more easy start by looking for a job as carpenters.
Nářadí
Cíl – Seznámení studentů s jednotlivými nástroji potřebnými k ručnímu opracování dřeva.
Závěr – Studenti dokážou pojmenovat v angličtině jednotlivé nářadí a mají rámcovou představu o jejich použití.
Řezání
Cíl – Praktická výuka řezání ruční pilou
Závěr – na konci čtyřhodinové lekce studenti dokázali uříznout dřevěné prkno. Přesnost práce velice mizivá. Potřeba několika dalších hodin pro vylepšení a zdokonalení stylu práce.
Hoblování
Cíl – Praktická výuka hoblování ručním hoblíkem a zahájení výroby prvního jednoduchého výrobku - věšáku na zeď.
Závěr – studenti zvládají základní způsob ručního hoblování s nízkou přesností, jak se dalo očekávat. Okrajově a za pomoci vyučujícího dokáží nastavit třísku na hoblíku. V průběhu hodin se studenti učí přesné práci s metrem, která je pro ně velice obtížná. V závěru každé hodiny provádějí úklid pracoviště, jsou velice pečliví. Mají téměř hotový dílec pro věšák.
Dokončení výrobku
Cíl – Dokončení zhotovení prvního výrobku - věšáku na zeď, při kterém dojde k seznámení s použitím ostatního ručního nářadí a dalších technik opracování dřeva.
Závěr – studenti mají základní představu o jednotlivých pracovních postupech, potřebných k zhotovení jednoduchého výrobku a práce s nářadím, se kterým byli seznámeni. V závěru žáci dokončili svůj první výrobek - věšák na zeď. Veškerou práci provádějí pod kontrolou vyučujícího a s jeho častou pomocí.
Výroba jednoduchého rámečku
Cíl – Zhotovit několik rámečků na obrázky namalovanými dětmi v rámci sociálních aktivit u kostela Saint Francis Xavier Parish na Kalingalinga, které by se měly objevit na chystané výstavě.
Závěr – V průběhu lekce žáci za pomoci vyučujícího zhotovili několik rámečků na obrázky, kde se seznámili s jednotlivými postupy a pochopili důležitost měření a přesnost práce s metrem. V dalších hodinách na výrobu rámečků bude navázáno a studenti budou vedeni více k samostatné práci.
Měření a dlabání
Cíl – Seznámení studentů se základními měrnými jednotkami a zhotovení konstrukčního lepeného spoje (čep a rozpor).
Závěr – Žáci mají základní přehled o rozdělení jednotek na metru na metry, centimetry, milimetry. Mají v podvědomí první konstrukční spoj a postup jeho výroby. Zatím nedokáží pracovat samostatně. Často se jim pletou jednotlivé postupy a při měření jsou velice nejistí a často tápou.
Dlabání
Cíl – Dokončení lepeného spoje čepu a rozporu a jeho závěrečná fixace lepidlem.
Závěr – Studenti zvládli vytvořit první konstrukční spoj za značné podpory vyučujícího. Měření v milimetrech jim už nebylo tolik cizí. Přesnost práce je velice mizivá, ale v jejím průběhu jsou studenti seznámeni s jednotlivými možnosti upevněním materiálu ke stolu. Jsou velice klidní a učenliví.
Výroba jednoduchého rámečku
Cíl – Zhotovit několik rámečků na obrázky namalované dětmi v rámci sociálních aktivit u kostela Saint Francis Xavier Parish na Kalingalinga, které by se měly objevit na chystané výstavě. Ve zbývajícím čase si procvičují přesné řezání pilou a osvojení techniky.
Závěr – V průběhu hodin studenti již téměř samostatně zvládli připravit jednotlivé díly na rámečky. Zadané rozměry nanesli dobře pod občasnou kontrolou vyučujícího. Lepení rámečků provedeno vyučujícím z důvodu přesnosti, za současného přihlížení studentů.
Dlabání
Cíl – Zhotovení konstrukčního lepeného spoje (čep a dlab).
Závěr – Žáci mají v povědomí druhý základní konstrukční spoj a postup jeho výroby. Zatím nedokáží pracovat samostatně. Často se jim pletou jednotlivé postupy a při měření jsou velice nejistí a často tápou. Přesnost práce je zatím dosti mizivá, ale je u nich vidět zájem a snaha pracovat co nejpřesněji. Nesnaží se chvátat na úkor kvality práce, což je pro začátek velice důležité z důvodů budoucí rychlosti a přesnosti práce.
Výroba jednoduchého věšáku, vrtání
Cíl – Zhotovení nástěnného věšáku na oblečení pro potřeby kliniky. Ukázka práce, výuka a bezpečnost práce s elektrickou vrtačkou.
Závěr – Na hotovém výrobku a při samotné práci je znát oproti předchozí výrobě značný nárůst zručnosti u všech studentů. Většinu postupů prováděli sami za občasného usměrnění vyučujícím. Přesnost práce se zlepšila a je zde vidět značný nárůst porozumění při práci s metrem. Práce s vrtačkou studenty velice zajímala. Výroky jsou zatím využívány k chodu kliniky.
Výroba poličky na knížky
Cíl – Zhotovení poličky na knížky, s prvotní ukázkou konstruktivního přemýšlení nad budoucím tvarem, rozměry a použitím spojů u výrobku. Názorná ukázka, zaznamenání na papír ve tvaru jednoduchého náčrtku. Ukázka správného postupu povrchové úpravy výrobku.
Závěr - Práce studentů se stala mnohem více samostatnou a díky ukázce postupu návrhu výrobku mají představu o tom, že je potřeba přemýšlet do budoucna. Přesnost práce se postupně zlepšuje oproti začátku. Záměrem této části bylo, aby došlo u studentů ke spojení návrhu výrobku a jeho reálného vzhledu s tím, že chápou jednoduchý náčrt.
Výroba malé židličky, řezání el. kotoučovou pilou
Cíl – Zhotovení malé židličky, s pokusem o vytvoření samostatného náčrtu studenty a návrhu jednotlivých proporcí s ohledem na materiálovou základnu. Při výrobě studenti využijí vše co se doposud naučili z ruční práce. S ohledem na složitost výrobku budou studenti vyrábět za přímé účasti vyučujícího. K práci bude použita el. kotoučová pila.
napsal Luděk Rybák